IRU

Mis on IRU?
    Rahvusvaheline Maanteetraspordi Liit (IRU) on ülemaailmne organisatsioon, mis tegeleb maanteetranspordi küsimustega 68 riigis neljal mandril. IRU kaitseb oma sektorit tervikuna, st see kaitseb nii reisijate- kui kaubavedu ning esindab kõikide veoettevõtjate (bussi-, takso- ja veokijuhtide) huve. IRU esindab oma liikmeid kõikides rahvusvahelistes organites ning omab valitsusringkondades lahutamatu ja autoriteetse partneri staatust, mis seisab efektiivselt oma sektori huvide eest.

    IRU loodi 1948. aastal. Selle peakorter asub Genfis (Šveitsis) ning selle kaks alalist esindust Brüsselis ja Moskvas. Brüsselis koordineeritakse IRU poliitikat EL-i suunal ja Moskvas SRÜ liikmesriikide suunal.

IRU funktsioon
    Vastavalt ÜRO mandaadile, on peamine IRU ülesanne kaitsta maanteetranspordi huve ning korraldada kauba- ja reisijateveo rahvusvahelist koostööd, et maailma majandus saaks harmooniliselt ja jätkusuutlikult areneda.

    Nende eesmärkide täitmiseks teostab IRU koos sellesse kuuluvate riiklike maanteetranspordi ühingutega järgmiste suunitlustega projekte:

    Maanteetranspordi arengu stimuleerimine kunstlike barjääride eemaldamise, tehniliste standardite ühildamise ning reeglite ja tollistandardite lihtsustamise teel.

    Koolitusprogammide loomine ning nende rakendamine veoettevõtjatele ja veokijuhtidele. Selle jaoks on loodud spetsiaalne IRU Akadeemia.

    Maantetranspordi raames jätkusuutlike ideede arendamine eelkõige energiasäästlikkuse suurendamise, teedeohutuse ja keskkonnakaiste kaudu.

    Vastuseis kõikidele maanteetransporti diskrimineerivatele vormidele nii riiklikul kui rahvusvahelisel tasandil. Mitmeliigilise veo kontseptsiooni ja üksteist täiendavate transpordiviiside edendamine.

    ÜRO nõuandva organina teeb IRU aktiivselt koostööd paljude riikide valitsuste ning eraettevõtetega. Samuti omab IRU suhteid Maailmapanga, Euroopa Rekonstruktsiooni- ja Arengupanga, Maailma Kaubandusorganisatsiooni, Maailma Tolliorganisatsiooni, Maailma Turismiorganisatsiooni, Euroopa Transpordiministrite Konverentsi, ÜRO Euroopa Majanduskomisjoni ja ÜRO Aasia ja Vaikse ookeani Piirkonna Majandus- ja Sotsiaalkomisjoniga.

    Eestit esindab IRU-s Eesti Rahvusvahelise Autovedajate Assotsiatsioon (ERAA), mis esindab sektori huve riiklikul tasandil. Paljudes Euroopa riikides on olemas analoogsed assotsiatsioonid, mis on samuti IRU liikmed.

    Praktilisi teenuseid, mis on maanteetranspordi sektoris vajalikud, teostatakse TIR-märkmike (Carnet TIR) kaudu. Alates 1953. aastast on TIR-märkmike rahvusvaheliseks grandiks IRU. TIR-konventsioon on süsteem, mis võimaldab veokitel lähtepunktis paigaldatud tollitõkendite (tempel, plomm) abil ületada ilma vahekontrollita kõik piirid kuni sihtpunkti saabumiseni. Tegelikult on TIR-märkmike näol tegu keerulise garantiisüsteemiga, mille abil on võimalik minimaliseerida veoettevõtjate ja kaubandusorganisatsioonide kulusid, sealjuures tagatakse tollimaksude tasumine. Praeguseks on konventsiooniga liitunud 55 riiki. TIR-märkmikku (süsteemi peamist dokumenti) toodab, väljastab ja kontrollib IRU. Pärast kauba kõikidest piiripunktidest läbimist ja sihtkohta kätte toimetamist, saadetakse TIR-märkmik IRU peakontorisse kontrolli.

    Üheks olulisimaks IRU ülesandeks on eeskirjade ühtlustamine ning maanteeveo dokumentide vormistamisprotseduuri lihtsamaks muutmine. Selle töö eesmärk on anda vedajatele võimalus tõhusamalt töötada ning viia bürokraatia miinimumini. Kuna vedajatel peavad olema võrdsed turuvõimalused, siis võtab IRU koheselt kasutusele meetmed, kui peaks selguma, et mõni siseriiklik õigusnorm diskrimineerib teiste riikide sõidukeid.

    Ka on IRU ülesandeks kajastada muudatusi riiklikus seadusandluses, rahvusvahelistes normatiivides, transpordi majandusnäitajate dünaamikas ning teistes olulistes küsimustes. See informatsioon sisaldab endas ka andmeid ooteaja kohta paljudes Euroapa piiripunktides, eriti Kesk- ja Ida-Euroopa riikides, mille territooriumil võib kokku puutuda tõsiste raskustega.

    IRU liikmeks olemine ei ole kohustuslik, kuid sellega kaasnevad mitmed eelised.